Het effect van een Google CSS meten door een A/B-test uit te voeren

Wat is een Google CSS-partner?
Google CSS staat voor Google Comparison Shopping Service. Ze spelen een cruciale rol voor online adverteerders, omdat je alleen in de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland shoppingadvertenties in Google kunt laten lopen via een CSS .
Vergelijkende Shopping ServicesCSS) kunnen dus optreden namens handelaren die ze vertegenwoordigen door te bieden op een plaats in het winkelvenster van Google met behulp van Shopping- en Performance Max (pMax)-campagnes om te verschijnen op de algemene zoekresultatenpagina's van Google.

In dit artikel gaan we in op de voordelen van deelname aan een Google CSS , de gevolgen van de bijbehorende korting van 20%, strategieën om deze korting te maximaliseren en voorbeelden uit de praktijk van adverteerders die al betere campagneresultaten hebben ervaren met een CSS . Tot slot bekijken we verschillende A/B-tests die de effecten laten zien van het overstappen naar Producthero CSS, zoals lagere Avg. CPC's, hogere conversiepercentages of een hogere conversiewaarde.
Voordelen van deelname aan een Google CSS
Wanneer verkopers Google Shopping of Performance Max advertenties gaan gebruiken om hun producten te adverteren, is Google CSS de standaard CSS. Overschakelen naar een Google CSS premium partner zoals Producthero heeft echter veel voordelen ten opzichte van het gebruik van Google's eigen CSS.
Het belangrijkste voordeel van het lid worden van een Google CSS Partner is het krijgen van 20% korting in de advertentieveiling, wat zich vertaalt in 25% meer biedkracht in vergelijking met adverteren via Google CSS. Dit kan worden verklaard doordat, met de 20% korting in jouw CPC, een bod van €0,80 via Producthero dezelfde waarde heeft als een bod van €1 via Google Shopping CSS. Dit is de formule om het te berekenen: ((1-0,8)/0,8)*100= 25%.
Als jouw bod een hogere waarde heeft, zullen jouw producten in meer veilingen worden opgenomen. Ze krijgen meer zichtbaarheid en meer kansen om aan jouw potentiële klanten te worden getoond zonder jouw bod te verhogen. Bovendien worden jouw producten ook weergegeven op de CSS prijsvergelijkingssite.

Specifieke voordelen van de 20% CSS korting
De specifieke voordelen van de CSS van 20% zouden dus voornamelijk het volgende omvatten:
- Verbeterde advertentiepositie, wat uiteindelijk leidt tot hogere doorklikratio's (CTR) en conversies;
- Hogere inkomsten met behoud van dezelfde ROAS-doelstelling, omdat je 25% meer biedkracht hebt;
- Verbeterde efficiëntie bij het verhogen van de ROAS-doelstelling;
- Verkrijg een concurrentievoordeel ten opzichte van verkopers die geen Google CSS Partner gebruiken.
Een echt voorbeeld van het gebruik van Producthero als jouw Google CSS premium partner:
Als je jouw biedingen handhaaft nadat je bent overgestapt van Google Shopping CSS naar een Google CSS Partner, zul je waarschijnlijk meer volume zien, dat wil zeggen een toename in vertoningen en klikken. Als jouw biedingen niet wijzigt, blijft de gemiddelde CPC vaak gelijk door het effect van de 20% korting.
Hieronder zie je een voorbeeld van een adverteerder die is overgestapt op Producthero CSS en zijn biedingen hetzelfde heeft gehouden. De gemiddelde CPC blijft op hetzelfde niveau en het aantal vertoningen stijgt na de overstap:

Aan de andere kant, als je besluit om jouw CPC-biedingen te verlagen, zal jouw gemiddelde CPC dalen. Normaal gesproken zou dit leiden tot minder advertentie-impressies, maar door de extra biedkracht zullen de kliks en impressies gelijk blijven.
Hier is een voorbeeld van een adverteerder die overstapte op Producthero en tegelijkertijd zijn biedingen met 20% verlaagde:

Zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien, zijn de indrukken hetzelfde gebleven.
Als je doelgerichte ROAS- of Performance Max uitvoert, is het effect van overschakelen naar Producthero hetzelfde. Het resultaat is echter minder eenvoudig, omdat het algoritme de biedingen voortdurend verandert.
Als je al bent overgestapt van Google CSS en het effect van de CSS wilt analyseren, raden we je aan een specifieke periode (bijv. 2 maanden) voor en na de overstap te vergelijken. Om zo nauwkeurig mogelijk te zijn, moet je rekening houden met seizoens-, voorraad- en marktveranderingen.
Hoe kun je de 20% korting gebruiken?
Je kunt verschillende benaderingen volgen na het overschakelen naar Producthero's CSS. Laten we eens kijken naar de twee mogelijke scenario's:
- Je wilt jouw winstgevendheid behouden en jouw inkomsten verhogen
Als je tevreden bent met de huidige ROAS-doelstelling (Return on Ad Spend) van jouw campagnes, kun je deze met de korting van 20% ongewijzigd laten en tegelijkertijd jouw inkomsten verhogen.
Dit voorbeeld toont een adverteerder die zijn ROAS-doelstelling hetzelfde hield toen hij overstapte naar Producthero:

Zoals je kunt zien, steeg de conversiewaarde met 24,77%.
- Je wilt jouw winstgevendheid verhogen en jouw inkomsten op peil houden:
Als je de ROAS-doelstelling van jouw campagnes verhoogt, zal de winstgevendheid verbeteren. En vanwege de extra biedkracht na de CSS zullen de inkomsten niet dalen zoals normaal het geval zou zijn.
Hier is een voorbeeld van een adverteerder die zijn ROAS-doelstelling verhoogde toen hij overstapte op Producthero. Het volume bleef min of meer gelijk, terwijl de winstgevendheid toenam:

Bekijk dit artikel om het perfecte ROAS-doel te vinden voor jouw Shopping- en pMax-campagnes
De impact aantonen met A/B-tests: de effecten van overstappen
Om de potentiële voordelen van de overstap naar Producthero CSS aan te tonen, hebben we verschillende A/B-tests uitgevoerd waarbij Google CSS en Producthero CSS met dezelfde kenmerken werden vergeleken terwijl controleerbare factoren (zoals budget of het ROAS-doel) zo constant mogelijk werden gehouden.
- Lagere gemiddelde CPC & goedkoper verkeer
Om de impact van de overstap naar Producthero te illustreren, voerden we een A/B-test uit waarbij we twee campagnes vergeleken met producten en budgetten die sterk op elkaar leken. Beide campagnes liepen gedurende dezelfde periode.
Zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien, was de campagne op Producthero CSS in staat om meer verkeer te krijgen met hetzelfde budget. Bovendien ging de gemiddelde CPC omlaag.

- Toename in conversiewaarde
Een ander veelvoorkomend effect na het overschakelen van Google CSS naar Producthero CSS is een toename in conversiewaarde.
De schermafbeelding hieronder toont een vergelijking van een periode van 3 weken voor en na de overstap.
Het eerste Merchant Center (groen) is overgestapt op Producthero CSS, maar het tweede Merchant Center (rood) niet.
Zoals je kunt zien, is de gemiddelde CPC van de eerste campagne iets gedaald, in combinatie met een stijging in impressieaandeel & klikaandeel. Daarnaast zien we dat de conversiewaarde met 6,29% is gestegen. Dit kan in verband worden gebracht met de overstap.
Aan de andere kant heeft de campagne van de Merchant die nog niet is overgestapt op Producthero een stijging in Avg. CPC en een daling in impressie & klikaandeel. Bovendien is de conversiewaarde gedaald met 20,17%.

- Toename van conversies & toename van conversiewaarde/-kosten
Als we nog eens naar het vorige voorbeeld kijken, kunnen we ook zien dat de conversies met 6,14% zijn gestegen. Hetzelfde gebeurt met de conversiewaarde gedeeld door de kosten, die in dit geval met 8,05% is gestegen. Dit kan ook het gevolg zijn van de overstap naar CSS.
FAQ
Hoe merk ik de 20% korting?
Na het wijzigen van CSS heb je een biedvoordeel ten opzichte van Google CSS, zelfs als jouw biedingen niet verhoogt. Als je het effect wilt zien, raden we jouw biedingen en ROAS na de overstap een paar weken bij te houden. Dan kun je de periode voor en na de overstap vergelijken.
Waarom zie ik het effect van de CSS niet?
Hier vindt u de mogelijke redenen waarom je het effect van de overstap naar een CSS niet ziet.
Kan ik teruggaan naar mijn vorige CSS?
Bij Producthero hebben we geen opzegtermijn, wat betekent dat je terug kunt gaan naar Google CSS of een ander CSS wanneer je maar wilt.
Waar kan ik adverteren via een CSS Partner?
Het CSS is momenteel actief in 21 landen van de Europese Economische Ruimte (EER).
Moet ik een vergoeding betalen op basis van mijn advertentiebudget?
Nee, dat hoeft niet. Producthero CSS heeft een standaard tarief van 39 euro per maand en 19 euro per extra shop. Dit is ongeacht het bedrag dat je uitgeeft aan jouw Google Shopping of Performance Max advertenties.
Zullen gebruikers mijn advertenties anders zien?
Het enige verschil tussen Google CSS en CSS is dat terwijl Google CSS een link "Door Google" weergeven, CSS een link weergeven met de tekst "DoorCSS ]." in het onderste gedeelte van de advertentie.
Waarom zou je kiezen voor Producthero CSS?
Producthero is de grootste Premium CSS Partner van Google in de EU. Zowel de grootste als de kleinste online webwinkels profiteren ervan.
Bol.com, La Redoute, Coolblue, Back.ch, Decathlon, MediaMarkt, Wehkamp, G-Star, Rituals en meer dan 10.000 andere webshops en +500 bureaus gebruiken Producthero al voor hun Google Shopping en/of Performance Max Ads.
Waarom kiezen zoveel online winkels voor Producthero als CSS?
- Omdat we 100% onafhankelijk zijn. We maken geen deel uit van een marketingbureau.
- Wij adverteren zelf niet met Shopping Ads en hebben geen affiliate links.
- Wij bieden premium ondersteuning en extra tools zoals title optimizer, prijs benchmark of een tool om jouw producten te segmenteren op basis van hun prestaties. Alles om je te helpen het beste uit jouw campagnes te halen.
Is Producthero CSS geschikt voor mijn bedrijf?
De kosten voor Producthero CSS zijn slechts 39 euro per maand, met een extra optie van 19 euro per maand voor elke extra webwinkel of land. Als je jouw campagnes niet aanpast, heb je al een positieve ROI als jouw Shopping Ad uitgaven hoger zijn dan 200 euro per maand.
Als je verder wilt gaan en jouw campagnes nog meer wilt optimaliseren, kun je lid worden van Producthero PRO. Dat kost 99 euro per maand, met een extra optie van 49 euro per maand voor elke extra online winkel of land.
Twijfel je nog over de overstap naar Producthero CSS?
Bekijk enkele casestudy's om te zien hoe bedrijven verbeteringen hebben ervaren nadat ze Producthero CSS zijn gaan gebruiken en de tools hebben toegepast:
- CASE: Rituals kreeg controle over hun Performance Max
- CASE: Hoe g-star RAW zijn beste producten promoot met Producthero Labelizer
- CASE: Adwise verhoogt de ROAS met 40% met behulp van een nieuwe Shopping-structuur
- CASE: IWB verhoogt de Shopping-advertentieprestaties voor hun klanten
- CASE: Badmeubelnet verhoogde inkomsten uit Google Shopping
Tot slot hangt de beste manier om de 20% korting te gebruiken af van jouw specifieke doelen en budget. Over het algemeen kun je een verbetering verwachten in de prestaties van jouw campagnes.
Daarnaast bieden Premium CSS Partners zoals Producthero je specifieke tools om de prestaties van jouw Shopping en Performance Max Campagnes te verbeteren.
Onze artikelen en casestudies
.png)


